Wizyta nauczycielek z Czech

Na początku czerwca Przedszkole Publiczne im. Misia Uszatka w Strzyżowicach przez tydzień gościło dwie nauczycielki z Czech- Kristynę i Lenkę. Panie ze Szkoły Podstawowej im. Petera Bezruca i Przedszkola w Trzyńcu odwiedziły nasze przedszkole w ramach programu Erasmus+ i realizowały tzw. job shadowing czyli obserwację przedszkola daltońskiego.

Panie miały okazję zobaczyć jak w grupie „Sówki” wygląda „daltoński poranek” czyli m.in. wybieranie dyżurnych, losowanie par i grup, wprowadzenie zadań do zrobienia w ciągu bieżącego tygodnia i planowanie przez dzieci, kiedy wykonają te zadania z wykorzystaniem tygodniowej tablicy zadań. Towarzyszyły przedszkolakom w zajęciach outdorowych na świeżym powietrzu. Podziwiały „las w słoiku” wykonany samodzielnie przez dzieci z naturalnego materiału zebranego podczas spaceru.

Panie z Czech miały okazję zapoznać się z fantastycznym urządzeniem Musicon, które jest wykorzystywane między innymi w specjalistycznych- zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz w codziennej pracy z przedszkolakami. Ogromną frajdę sprawiło im samodzielne komponowanie utworów oraz eksperymentowanie z dźwiękiem. Z dużym zainteresowaniem oglądały również akcesoria służące do wzbogacania i urozmaicania zajęć, doceniając ich potencjał edukacyjny i zabawowy.

W Liskach Urwiskach Kristyna i Lenka oglądały planowanie dnia oraz realizację projektu o tematyce „Podróżnicy w dżungli”. Dzieci m.in. zastanawiały się co należy zabrać ze sobą wybierając się w podróż do dżungli. Bawiły się w indiańskie zabawy. Tworzyły naturalne barwniki, które zostały później wykorzystane do barwienia korali. W czasie wolnym wykonywały wybrane i zaplanowane na poniedziałek zadania: korale z gliny, indiańskie piórpusze, planowanie podróży oraz pracę w parach polegającą na narysowaniu obrazka zgodnie z opisem kolegi/koleżanki z pary.

W czwartek Panie uczestniczyły w zajęciach terenowych z psami rasy husky, które pokazały praktyczne podejście i działania wspierające edukację środowiskową. Mama Stasia zabrała Liski w fascynującą podróż po okolicy u boku czworonożnych przyjaciół. Po spacerze, na którym każde z dzieci miało okazję prowadzić pieski w specjalnym pasie do dogtrekkingu, przedszkolacy wyczesywali pieski, a sierść zebrały i przesłały do Fundacji Malachite Minds. To fundacja, która z psiej sierści wykonuje specjalne maty-filtry, do oczyszczania wody morskiej z ropy, olejów i toksyn. Zajęcia były połączeniem dogoterapii i zajęć o tematyce ekologicznej.

Podczas zajęć w ramach programu własnego z zakresu edukacji muzycznej „Smyki w krainie muzyki” tematem przewodnim był: „Muzyczny las – dźwięki wysokie i niskie”. To program oparty na metodzie edukacji muzycznej Lidii Bajkowskiej, która koncentruje się na wprowadzeniu dzieci w świat muzyki poprzez bajki i zabawy. Po wysłuchaniu fragmentu „Bajki o Piosence i Nutkach”, dzieci ilustrowały ruchem jej treść. Rozróżniały dźwięk i nanosiły odpowiednio sylwety zwierząt na ilustrację z drzewem, różnicując przez to wysokość dźwięków. Przedszkolaki miały też okazję zamienić się w orkiestrę. Ostatnim zadaniem było narysowanie muzycznego drzewa przez każde dziecko i zorganizowanie galerii w celu podziwiania wszystkich prac naszych milusińskich.

Grupa „Żabki” upiekła ekologiczny chleb. Najpierw odbyła się rozmowa na temat tego skąd bierze się zboże i jak wygląda kombajn. Przedszkolacy oglądali film edukacyjny przedstawiający pracę młynarza. Następnie poszli do sklepu po produkty potrzebne do wykonania chleba. Panie obserwowały jak dzieci wyrabiają ciasto, a następnego dnia wszyscy spróbowali pysznego wypieku. Nauczycielki z Czech uczestniczyły również w zajęciach muzyczno-ruchowych, a po nich razem z dziećmi udały się do przedszkolnego ogródka warzywnego. Znajdują się w nim podwyższane grządki oraz szklarnia. Ogródek jest miejscem, w którym przedszkolacy samodzielnie posadzili warzywa, podlewają je i obserwują ich wzrost. Dzieci hodują również rośliny w swoich salach. W dbaniu o rośliny pomagają instrukcje daltońskie(m.in. instrukcje sadzenia roślin, podlewania). Grupa „Sówki” posiada w swojej sali patyczaki. Dzięki samodzielnej hodowli roślin i zwierząt dzieci uczą się odpowiedzialności, cierpliwości oraz troski o przyrodę.

U „Pszczółek” obserwowały zajęcia podczas, których dzieci zostały podzielone na losowo dobrane grupy (w ramach poniedziałkowego planowania daltońskiego). Każda grupa miała do wykonania określone zadanie, po czym następowała zmiana, tak aby wszystkie dzieci mogły wziąć udział w każdej aktywności. Wśród zadań znalazły się: łowienie kaczuszek i rybek – ćwiczenie rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową, pokonywanie sensorycznego toru przeszkód oraz zabawy z wykorzystaniem fasolek Thera Beans, stosowanych w terapii sensorycznej w celu stymulacji dotykowej i proprioceptywnej. W godzinach porannych nauczycielki z Czech obserwowały zajęcia plastyczne, podczas których dzieci tworzyły przedszkolne akwarium i rozmawiały o tym co należy robić, żeby naturalne środowisko ryb było jak najmniej zanieczyszczone.

U grupy „Misie” Panie przyglądały się jak poprzez eksperymenty wykonywane przez przedszkolaków wspierana jest dziecięca ciekawość. Pierwszym z nich był balon, który sam się napompował dzięki reakcji chemicznej zachodzącej między octem a sodą. Dzięki drugiemu doświadczeniu przedszkolacy dowiedzieli się dlaczego do mycia rąk nie wystarczy sama woda. Przekonały się, że mydło jest niezbędne, aby brud „uciekał” z dłoni. Misie poruszały także temat bezpieczeństwa i przekonały się , że ogień „lubi” powietrze i podczas pożaru nie należy otwierać okien. Na koniec stworzyły nawet własną lampę z lawą.

Dzieci wybrały się na „Filharmonię przedszkolaka” oraz wzięły aktywny udział w „Sprintem do maratonu”- Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaków.

Wizyta nauczycielek z Czech była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i dzielenia się posiadaną wiedzą. Dzięki rozmowom i obserwacji uzyskały inspiracje do ulepszania metod pracy w zakresie edukacji środowiskowej. Panie zdobyły wiele gotowych pomysłów na działania badawcze odpowiednie dla wieku przedszkolnego. Ta inicjatywa przyczyniła się do podnoszenia jakości nauczania i nawiązania nowych międzynarodowych kontaktów.