Dlaczego logopeda ćwiczy z dzieckiem rękę?
Ośrodki mowy i ośrodki odpowiedzialne za ruch ręki znajdują się bardzo blisko siebie . Aktywizując jedne, aktywizujemy również drugie.
Dlatego logopeda stara się aby na terapii dziecko :
MALOWAŁO, WYCINAŁO , NAWLEKAŁO,WYLEPIAŁO, MANIPULOWAŁO PRZEDMIOTAMI ITP.
To nie tylko zabawa ale również stymulacja rozwoju mowy.
Dzieci z opóźnionym rozwojem ruchowym , trudnościami z koordynacją wzrokowo-ruchową , czy motoryką małą – mają większe problemy z nabywaniem mowy.
Trudności z precyzyjnym chwytaniem, odpowiednim trzymaniem przyboru do pisania, wiążą się z precyzyjną artykulacją.
Ćwiczmy zatem rękę dziecka i pozwólmy mu się czasem ubrudzić.
CO MOŻEMY ZROBIĆ W DOMU?
Ugniećmy razem ciasto
Dajmy dziecku pokroić warzywa, posmarować chleb
Uczmy się sznurować obuwie, zapinać suwaki , ubierać się i rozbierać
Bawmy się masami plastycznymi, jeśli ich nie mamy wykorzystajmy produkty spożywcze lub materiał przyrodniczy. Przesypywanie kaszy , mąki, piasku,szyszek, muszelek,czy kamieni oddzielanie grochu od ryżu , stymulujmy przy tym również stopy ( spacerujmy po rozsypanych wyżej wymienionych produktach, przekładajmy je palcami stóp).
Układajmy puzzle i układanki,
Malujmy, rysujmy , wycinajmy,
Dajmy dziecku samodzielnie odklejać i przyklejać naklejki.
Pozwólmy na pomoc przy domowych pracach.
Pozwólmy sobie czasem na odrobinę bałaganu , angażujmy dzieci do sprzątania po zakończonej zabawie.
Kreatywnie poświęcając czas dziecku, dajemy mu to czego naprawdę potrzebuje.