Motoryka mała ma wpływ na mowę

Dlaczego logopeda ćwiczy z dzieckiem rękę?

Ośrodki mowy i ośrodki odpowiedzialne za ruch ręki znajdują się bardzo blisko siebie . Aktywizując jedne, aktywizujemy również drugie.

Dlatego logopeda stara się aby na terapii dziecko :

MALOWAŁO, WYCINAŁO , NAWLEKAŁO,WYLEPIAŁO, MANIPULOWAŁO PRZEDMIOTAMI ITP.

To nie tylko zabawa ale również stymulacja rozwoju mowy.

Dzieci z opóźnionym rozwojem ruchowym , trudnościami z koordynacją wzrokowo-ruchową , czy motoryką małą – mają większe problemy z nabywaniem mowy.

Trudności z precyzyjnym chwytaniem, odpowiednim trzymaniem przyboru do pisania, wiążą się z precyzyjną artykulacją.

Ćwiczmy zatem rękę dziecka i pozwólmy mu się czasem ubrudzić.

CO MOŻEMY ZROBIĆ W DOMU?

Ugniećmy razem ciasto

Dajmy dziecku pokroić warzywa, posmarować chleb

Uczmy się sznurować obuwie, zapinać suwaki , ubierać się i rozbierać

Bawmy się masami plastycznymi, jeśli ich nie mamy wykorzystajmy produkty spożywcze lub materiał przyrodniczy. Przesypywanie kaszy , mąki, piasku,szyszek, muszelek,czy kamieni oddzielanie grochu od ryżu , stymulujmy przy tym również stopy ( spacerujmy po rozsypanych wyżej wymienionych produktach, przekładajmy je palcami stóp).

Układajmy puzzle i układanki,

Malujmy, rysujmy , wycinajmy,

Dajmy dziecku samodzielnie odklejać i przyklejać naklejki.

Pozwólmy na pomoc przy domowych pracach.

Pozwólmy sobie czasem na odrobinę bałaganu , angażujmy dzieci do sprzątania po zakończonej zabawie.

Kreatywnie poświęcając czas dziecku, dajemy mu to czego naprawdę potrzebuje.