Drodzy Rodzice!
Czy wiecie, że dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezmiernie ważna do prawidłowego rozwoju Waszego dziecka i jego przyszłych sukcesów szkolnych? Ogólnie mówiąc, jest to współpraca ręki i oka. Stanowi jedną z najważniejszych podstaw do nauki czytania i pisania.
Nauczyciele w przedszkolu i szkole będą pracować z Waszym dzieckiem nad rozwojem tej koordynacji, jednak Wy też możecie wspomóc Wasze dziecko w domu:
1. Przede wszystkim należy umożliwić mu dużo ruchu całym ciałem, ćwicząc dużą motorykę, i wszelkie ćwiczenia angażujące wzrok. Bardzo ciekawe dla wszystkich dzieci jest:
– pokonywanie toru przeszkód, najlepiej w różnych pozycjach wymagających też utrzymywania równowagi. Można wykorzystać do tego wszelkie przedmioty znajdujące się w domu: krzesła, poduchy, miękkie koce, zrolowane kołdry, wałki, piłki, itp.,
– tor przeszkód z butelek po wodzie mineralnej połączonych taśmą klejącą. Zdjęcie poniżej artykułu.
– labirynt z wełny zaplątany między krzesłami – człowiek pająk. Zdjęcie poniżej artykułu.
2. Po zabawach ruchowych nadchodzi czas na ćwiczenia przekraczania linii środkowej ciała, np.:
– przerzucanie woreczków (kulki z papieru) prawą ręką na lewą stronę
(i na odwrót),
– podawanie sobie piłki tyłem do siebie, bez odrywania stóp od ziemi,
– zabawy w naśladowanie pozycji w odbiciu lustrzanym.
3. Następnie można poćwiczyć z dzieckiem jego rękę i wzrok. Można zorganizować zabawę w:
– sortowanie małych przedmiotów,
– przekładanie z pojemnika do pojemnika,
– przekładanie przedmiotów z jednej strony na drugą przy użyciu szczypców,
– zabawę w przelewanie kolorowej wody z jednej szklanki do drugiej.
4. Następnie nadchodzi moment ćwiczeń grafomotorycznych. Można zacząć od:
– malowanie rękami po dużych powierzchniach pionowych i poziomych,
-malowanie jedną ręką lub dwiema jednocześnie,
– malowanie symetrycznych wzorów.
5. Dopiero na samym koniecu można przejść do ćwiczeń grafomotorycznych na kartce:
-malowanie labiryntów,
-malowanie szlaczków,
-wycinanie.