WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Dzieci lubią podejmować różne aktywności fizyczne. Chciałbym więc Państwu zaproponować kilka zabaw, które oprócz zabawy będą u dzieci rozwijać równowagę, koordynację ruchową, koncentrację uwagi oraz wzmacniać siłę mięśniową.

Zabawy z dzieckiem stymulujące układ proprioceptywny i przedsionkowy (zestaw nr I).

Dostarczanie wrażeń czucia głębokiego (propriocepcji)

  • Dociskanie, oklepywanie, wałkowanie, zwijanie w koc (głowa dziecka pozostaje na zewnątrz) wałkowanie dużą piłką, może być piłka typu kangur, wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna i ciepła).
  • Na podłodze kładziemy koc, dziecko kładzie się na jego skraj, toczymy dziecko przed sobą (jak beczkę) jednocześnie zawijając dziecko w koc, następnie tocząc odwijamy dziecko.
  • Zachęcamy dziecko do przenoszenia, przepychania cięższych rzeczy, dziecko siedzi wraz z rodzicem na podłodze, do koszyka z zabawkami mocujemy linkę i przyciągamy koszyk wypełniony dowolnymi przedmiotami, później możemy go odepchnąć.
  • Mocniejsze przytulenie dziecka (niedźwiedzi uścisk).
  • Baraszkowanie, toczenie się, przewracanie na poduchy, materac.

Stymulacja układu przedsionkowego:

  • Ćwiczenia na piłce typu „kangur”, balansowanie na piłce na brzuchu, plecach(jeżeli dziecko na to pozwala) można te ćwiczenia wykonywać wraz z dzieckiem.
  • „kołyska” przód, tył, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem trzymając je na własnym ciele np. zabawa w zegar: duży zegar bije „bim-bam” ręce wyciągnięte do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegarek cyka „cyk-cyk” ruchy głową do przodu do tyłu, budzik robi „drrrrryn” potrząsamy całym ciałem.
  • Bujanie dziecka w kocu do przodu, tyłu na boki.
  • Dziecko siedzi na kocu a my chwytamy go za rogi i ciągniemy po pokoju, dziecko może także leżeć na brzuchu, plecach, boku, możemy w ten sposób przewozić różne zabawki z jednego miejsca do drugiego.
  • Na podłodze kładziemy deskę do prasowania, na której kładziemy dziecko, chwytamy koniec deski przy głowie dziecka lekko unosimy nad podłogę i huśtamy do góry, w dół, na boki.

______________________________________________________________________________

Zabawy z dzieckiem stymulujące układ proprioceptywny i przedsionkowy (zestaw nr II).

  • Odpychanie oburącz dużej piłki, uderzanie w piłkę rękoma, ugniatanie jej różnymi częściami ciała (ręka, stopa, łokieć itp.).
  • Kilka krzeseł stawiamy jedno za drugim i przykrywamy kocem, powstaje tunel, dziecko przeciska się przez niego.
  • Zabawa bandażem, zawijamy dziecko bandażem elastycznym, zabawa w mumię, możemy zawijać pojedyncze części ciała ręce, nogi, dziecko usiłuje się samo odwinąć.
  • Na podłodze kładziemy sznur, próbujemy (najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.
  • Zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz oraz w kubeczki.
  • Skakanie, przewracanie się na materac dmuchany (materac napompowany nie na max.)

______________________________________________________________________________

Domowe zabawy aktywizujące dziecko, są odpowiedzią na jego naturalną potrzebę ruchu. Oprócz oczywistej korzyści, jaką jest usprawnienie motoryki dziecka, wspólna aktywność z rodzicem, uczy dziecko, że jest to miła forma spędzenia wolnego czasu.

Szanowni Państwo, poniżej przedstawiam propozycje zabaw ruchowych, które powinny zainteresować Wasze pociechy. Poniższe zabawy można wykorzystać w każdym domu, gdyż nie wymagają ani dużej przestrzeni, ani specjalnych rekwizytów. Do większości z nich potrzebna jest jedynie odrobina wolnego czasu.

Pamiętajcie!

Przygotowując się do zabawy należy przede wszystkim pamiętać o bezpieczeństwie. Nie powinno się w czasie zabawy pozostawiać dziecka bez opieki. Trzeba uważać na to, czy w pobliżu nie znajdują się niebezpieczne przedmioty.

Inną ważną rzeczą jest upewnienie się, że dana zabawa jest dostosowana do umiejętności Waszego dziecka i że na pewno sobie ono z nią poradzi. Nie wykonujcie wszystkich zabaw przedstawionych poniżej, lecz wybierzcie rozsądnie. Nie zapomnijcie również o asekurowaniu dziecka podczas wykonywania niektórych ćwiczeń.

Liczbę powtórzeń ćwiczeń i czas wykonywania zabaw, dostosowujecie do zaangażowania się i możliwości Waszego dziecka.

Przykładowe zabawy:

1. Przeprawa przez rzekę.

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od ściany do ściany. Musicie przejść na drugą stronę po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Kartkami papieru, chusteczkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny poziom do przejścia w grze. Możecie również zmieniać sposób pokonywania trasy, np. idąc na całych stopach, idąc na palcach, przemieszczając się na czworakach, skacząc itp..

2. Wyścig żółwi.

Na mecie ustawia się dziecko w pozycji na czworakach (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka, książki, itp. i ma za zadanie poruszać się na czworakach najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek (książka) spadnie zaczynamy od miejsca dokąd żółw dotarł.

3. Balonowy tenis.

Rozgrywkę wykonuje się grając balonem, a zamiast rakietek używa się papierowych talerzyków (tekturek z bloku przeciętych na pół). Można również odbijać samymi dłońmi. W ten sposób rozgrywacie punktowane mecze! Należy odbijać balon między sobą tak, by nie spadł na ziemię. Można zrobić dodatkowo siatkę ze związanych szalików, apaszek lub sznurka, nad którą odbijacie balon.

4. Rzuty do kosza.

Na podłodze stawiacie kosz lub wiaderko i wrzucacie do niego małe piłeczki lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety. Zadanie można sobie utrudniać, stojąc np. na jednej nodze lub rzucając lewą ręką (lub odwrotnie).

5. „Czarny parzy”.

Rzucacie do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło „czarny” piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie dodatkowe, np. dziesięć podskoków, pięć przysiadów itp.

6. Zabawy ze sznurkiem.

Potrzebny będzie sznurek długości minimum 3 m. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:

– spacer po sznurku uważając by z niego nie „spaść”,

– przejście po sznurku „stopa za stopą”, tyłem, lub bokiem,

– przemieszczając się wzdłuż sznurka, przeskakiwanie przez niego raz na jedną, raz na drugą

stronę,

– przeskakiwanie przez sznurek obunóż w przód i w tył itp..

7. Losowanie zadań.

Na małych karteczkach zapisujecie zadania. Mogą to być np. 2 podskoki, 3 przysiady, klaskanie, stanie na jednej nodze, bieganie, naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt, itd. Wszystko zależy tu od Was. Kartki wkładacie do jakiegoś pudełka. Dziecko po kolei losuje zadania, które musi następnie wykonać. Można oczywiście losować razem z dzieckiem i wspólnie wykonywać zadania.

Życzę miłej zabawy!!!

______________________________________________________________________________

MOTORYKA MAŁA – PORADNIK

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI

Jak można pomóc dziecku w domu w przygotowaniu się do tego wyzwania?

Przede wszystkim należy pamiętać, aby ćwiczenia ze sprawności palców i dłoni poprzedzać zawsze zabawami ruchowymi z dużej motoryki: podskokami, turlankami, czworakowaniem, wymachami rąk, kreślenie leniwych ósemek, skłonami tułowia i bieganiem.

Jeśli widzicie, że Wasze dziecko bardzo niepewnie naciska na papier podczas rysowania, może to oznaczać, że ma zbyt słabe dłonie. W celu wzmocnienia siły mięśni dłoni i przedramion można dziecku zaproponować takie ćwiczenia, jak: naciąganie gumek recepturek, ściskanie elastycznych piłeczek, zgniatanie gazety jedną ręką, podpory i chodzenie na czworakach na palcach rąk, wyciskanie, wydzieranie.

Jeśli dziecko zbyt mocno naciska kredką podczas rysowania, oznacza to, że może mieć zbyt duże napięcie w obrębie dłoni. Przed pisaniem powinno mieć możliwość rozruszania się, rozluźnienia ramion i palców, można też wymasować mu dłonie – zabawy paluszkowe (załączone poniżej). Można skorzystać również z zabaw w poniższym linku. https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdK

Ćwiczenia usprawniające pracę dłoni i palców pomogą dziecku w opanowaniu prawidłowego chwytu (proszę zwracać na to uwagę już teraz, od najmłodszych lat, ponieważ zły chwyt bardzo szybko zostaje utrwalony i ciężko będzie go zmienić) a także w czynnościach samoobsługowych, np. ubieranie. W tym celu można zaproponować dziecku np. lepienie z plasteliny, gliny, różnych mas plastycznych, nawlekanie korali, odklejanie i przyklejanie nalepek, konstruowanie z klocków, darcie papieru, klaskanie, stukanie, teatrzyki kukiełkowe z palców i inne zabawy.

ZABAWY PALUSZKOWE

Powitanka

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni).
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk).
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).


Auto

Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe
(głaszczemy mały palec),
Drugie koło podstawowe
(głaszczemy drugi palec),
Trzecie koło podstawowe
(głaszczemy trzeci palec),
Czwarte koło podstawowe
(głaszczemy czwarty palec),
Piąte koło zapasowe
(głaszczemy kciuk).


Paluszki

Mam pięć paluszków u ręki lewej
i pięć paluszków u prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty – trochę nieśmiały.


Tomcio Paluch

Tomcio Paluch, (wszystkie palce zwinięte w pięść)
Tomcio Paluch tańczy sam! – (prostujemy kciuka)
Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginamy i prostujemy kciuk)
Teraz przyszedł tancerz inny, (prostujemy palec wskazujący)
też w tańczeniu bardzo zwinny. (machamy palcem wskazującym)
I środkowy (prostujemy palec środkowy)
już do tańca jest gotowy. (machamy palcem środkowym)
Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (machamy palcem serdecznym)
Ja też, ja też! – mały palec woła, (machamy małym palcem)
i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła. (krążymy całą dłonią)


Tam na stryszku

Tam na stryszku (robimy z rąk daszek)
małych myszek
(zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę.
(drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują,
(biegamy palcami)
podkradają,
(zagarniamy dłonie do siebie)
łasuchują.
(udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka,
(grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka.
(chowamy ręce za siebie)


Zajączki

Tutaj są zajączka uszy, (podnosimy do góry palec wskazujący i środkowy)
a tu jego nos.
(kładziemy kciuk na zgiętych 4 i 5 palcu)
Tak zajączek kica,
(zginamy i prostujemy kilka razy rękę w nadgarstku.)
tak ze strachu drży.
(potrząsamy dłonią)
Tak zajączek się przytula,
(przytulamy rękę do brody, głaszczemy palcami policzek)
i swe uszka stula,
(zginamy palec wskazujący i środkowy)
kiedy idzie spać.
(kładziemy jedną dłoń w drugą)


Pieski

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały
(otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego
(otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał
(otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły
(otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały
(otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).


Sroczka

Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni)
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce
(dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała
(dotykamy kciuka)
Frrrrr! I po więcej poleciała.
(unosimy ręce w górę)


10 paluszków

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi
(ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki
(zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni
(rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko
(podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!
(łączymy paluszki w obu dłoniach).


Grzyby

W lesie grzyby sobie rosły. (dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły.
(otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca.
(wszystkie się schowały)
Tylko nie ten mały.
(zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go,
(łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!”
(machamy odganiając zajączka)


ARTYKUŁ BĘDZIE AKTUALIZOWANY (EDYTOWANY) NA BIEŻĄCO.